I − Postanowienia ogólne |
§ 1 Regulamin określa zasady i tryb przeprowadzania kontroli, a w szczególności:
- cel i zadania kontroli w jednostkach organizacyjnych i organach Związku,
- zasady i tryb przeprowadzenia kontroli
- dokumentowanie ustaleń z kontroli,
- zasady i tryb postępowania pokontrolnego.
§ 2 Celem kontroli jest badanie działalności poszczególnych jednostek organizacyjnych i organów Związku w zakresie:
- legalności tj. zgodności działania z obowiązującymi przepisami prawa, ustawy, statutu, regulaminu i uchwał organów statutowych
- gospodarności tj. celowego, oszczędnego dysponowania środkami na zasadach rachunku ekonomicznego oraz wykazania dbałości o właściwe zabezpieczenie majątku
- rzetelności tj. dokumentowania wszystkich czynności zgodnie ze stanem faktycznym
§ 3
- Ogrodowe Komisje Rewizyjne dokonują okresowych ocen całokształtu działalności Zarządu ROD, przeprowadzają, co najmniej dwa razy w roku kalendarzowym kontrole działalności statutowej w tym finansowej zgodnie z § 96 Statutu PZD.
- Okręgowe Komisje Rewizyjne, co najmniej dwa razy w roku przeprowadzają kontrolę działalności statutowej OZ, a kontrole w ROD w miarę potrzeb. Ponadto Okręgowe Komisje Rewizyjne dokonują badań i weryfikacji sprawozdań finansowych zarządu oraz zbiorczych sprawozdań finansowych ROD zgodnie z § 129 Statutu.
- Krajowa Komisja Rewizyjna sprawuje kontrolę nad działalnością statutową i finansową PZD, przeprowadza, co najmniej dwa razy w roku kontrolę działalności statutowej i finansowej Krajowej Rady, w tym gospodarki finansami, a kontrole okręgów i ROD w miarę potrzeby zgodnie z § 155 i 156 Statutu.
|
II − Zasady i tryb przeprowadzania kontroli i dokumentowanie jej ustaleń |
§ 4
- Kontrole mogą być przeprowadzane jako:
- badanie całokształtu działalności jednostek PZD,
- badanie zagadnień problemowych,
- badanie rocznych sprawozdań finansowych,
- badanie skarg.
- Zakres kontroli ustala przewodniczący komisji rewizyjnej.
- Kontrolę przeprowadza się w siedzibie jednostki kontrolowanej oraz w miejscu wykonywania jej zadań.
- W przypadku braku siedziby, w której jednostka kontrolowana wykonuje swoje zadania (np. domu działkowca) kontrolę przeprowadza się w siedzibie innej jednostki organizacyjnej PZD.
- Wykonywanie czynności kontrolnych należy tak zorganizować, aby nie utrudniać w jednostce kontrolowanej wykonywanie bieżących czynności.
§ 5
- Kontrole przeprowadza zespół składający się co najmniej z dwóch członków komisji rewizyjnej.
- Zespół kontrolny i jego kierownika powołuje przewodniczący komisji rewizyjnej lub zastępujący go w pełnieniu obowiązków zastępca przewodniczącego.
- Członkowie komisji rewizyjnych nie mogą przeprowadzać kontroli w tych jednostkach, gdzie pełnią funkcje członków zarządu, a także, jeśli są współmałżonkami, względnie krewnymi w linii prostej pracownika zajmującego kierownicze stanowisko w kontrolowanej jednostce.
- W skład zespołu kontrolnego mogą być powoływani specjaliści (prawnicy, księgowi, specjaliści ds. inwestycyjnych i ogrodniczych) nie będący członkami komisji rewizyjnych.
- Kierownik zespołu ustala podział zadań między członków i kieruje tym zespołem.
§ 6
- Przed rozpoczęciem kontroli kierownik zespołu kontrolnego przedstawia prezesowi (przewodniczącemu) tematykę kontrolną.
- Członkowie zespołu kontrolnego przeprowadzający kontrolę uprawnieni są do:
- przeglądu wszystkich pomieszczeń i urządzeń kontrolowanej jednostki,
- wglądu do wszystkich akt i dokumentów oraz sporządzenia odpisów i wyciągów,
- sprawdzenia stanu składników majątkowych,
- występowania do członków organów i pracowników kontrolowanych jednostek o udzielenie wyjaśnień ustnych i pisemnych.
- Kierownicy kontrolowanych jednostek mają obowiązek zapewnić kontrolującym możliwość wykonywania powyższych czynności.
§ 7
- W trakcie kontroli zespół kontrolny ma obowiązek zbadać realizację zaleceń wydanych na podstawie poprzednich kontroli i ustalić osoby odpowiedzialne w przypadku ich nie wykonania.
- W trakcie kontroli członkowie zespołu kontrolnego mają obowiązek udzielania instruktażu, a w szczególności w zakresie kontrolowanych zagadnień.
- Zespół kontrolny nie jest upoważniony do wydawania zarządzeń i zaleceń podczas przeprowadzania kontroli.
§ 8
- Ustalenia kontroli powinny wynikać z dokumentów, oględzin obiektów i urządzeń oraz oświadczeń osób udzielających wyjaśnień z ramienia jednostki kontrolowanej.
- Dokumenty i ich ewidencję członkowie zespołu kontrolnego sprawdzają pod względem formalnym, rachunkowym i merytorycznym, a w szczególności badają ich legalność, kompletność i rzetelność sporządzania.
- Odpisy i wyciągi dokumentów sporządzone dla potrzeb kontrolujących poświadcza osoba kierująca kontrolowaną jednostką, w której dokument się znajduje, z tym że dokumenty finansowe poświadcza osoba odpowiedzialna za prowadzenie księgowości.
§ 9 Członkowie zespołu kontrolnego w toku kontroli mają prawo wnioskować o komisyjne sprawdzenie stanu środków pieniężnych w kasie i innych składników majątkowych w obecności osoby materialnie odpowiedzialnej za sprawdzane składniki majątkowe, a w razie jej nieobecności – komisji powołanej przez kierownika jednostki. Z czynności sprawdzenia stanu środków pieniężnych i innych składników majątkowych sporządza się oddzielnie protokoły, które podpisuje osoba materialnie odpowiedzialna oraz osoby obecne przy sprawdzeniu i dołącza się je do protokołu z kontroli. § 10
- Z przeprowadzonej kontroli sporządza się protokół.
- Protokół z kontroli powinien zawierać:
- Informacje wstępne, a w tym:
- pełną nazwę kontrolowanej jednostki i jej adres,
- datę rozpoczęcia i zakończenia kontroli,
- imiona i nazwiska członków zespołu kontrolnego prowadzących kontrolę oraz nazwę jednostki zarządzającej kontrolę,
- określenie zakresu kontroli oraz okresu objętego kontrolą,
- imiona i nazwiska osób kierujących kontrolowaną jednostką oraz udzielających z jej ramienia wyjaśnień i informacji.
- Ustalenia kontroli, a w tym:
- jakie dokumenty były badane i z jakiego okresu czasu,
- realizacja zaleceń pokontrolnych,
- realizacja zadań wynikających z zakresu kontroli,
- stan faktyczny kontrolowanych zagadnień i ich odzwierciedlenie w dokumentacji,
- realizacja zadań statutowych,
- rzetelność i zgodność z prawem dokumentacji (finansowej, organizacyjnej, prawnej)
- Informacje końcowe:
- wykaz załączników,
- datę podpisania protokołu,
- potwierdzenie odbioru protokołu i kontroli,
- ilość sporządzonych egzemplarzy.
§ 11
- Ustalenia kontroli należy formułować zwięźle i ujmować w protokole w grupach tematycznych.
- W protokole nie należy ujmować własnych ocen i ustaleń dotyczących uchybień, które zostały usunięte w trakcie kontroli.
- W razie stwierdzenia istotnych nieprawidłowości należy:
- określić na czym one polegają oraz podać ich rozmiary i częstotliwość,
- wskazać konkretne fakty (przykłady), przyczyny i okoliczności ich powstania,
- ujemne skutki, a w szczególności możliwe do ustalenia rozmiary spowodowanych szkód i strat,
- wskazać osoby odpowiedzialne oraz współodpowiedzialne za spowodowanie szkód i strat,
- pobrać od tych osób pisemne wyjaśnienie oraz ustosunkować się do rzetelności tych wyjaśnień, jeśli dotyczą faktów sprawdzonych.
§ 12
- Protokół z kontroli podpisują:
- członkowie zespołu kontrolnego,
- osoba uprawniona z kontrolowanej jednostki lub organu,
- osoba prowadząca księgowość, jeśli kontrola obejmuje sprawy finansowe i rachunkowe,
- osoby udzielające wyjaśnień i informacji.
- Podpisy osób reprezentujących jednostkę kontrolowaną wobec przeprowadzających kontrolę powinny być złożone pod klauzulą: „Kontrolowany ma prawo wnieść w ciągu 14 dni od dnia zakończenia kontroli zastrzeżenia oraz złożyć wyjaśnienia do ustaleń zawartych w protokole. Wyjaśnienia (zastrzeżenia) składa się na piśmie do powołującego zespół kontrolny.”
|
III − Postępowanie pokontrolne |
§ 13
- Kierownik zespołu kontrolnego przekazuje protokół z kontroli wraz z załącznikami powołującemu zespół przewodniczącemu komisji rewizyjnej.
- Przewodniczący, w zależności od ustaleń zawartych w protokole:
- w razie niestwierdzenia podczas kontroli nie stwierdzono naruszeń obowiązujących przepisów, ani działań sprzecznych z ustalonym w Związku porządkiem prawnym i przypisanymi zadaniami, pozostawia protokół w aktach komisji rewizyjnej,
- w razie stwierdzenia naruszenia przepisów, niewykonywanie powierzonych obowiązków, działania i zaniechania mające negatywny wpływ na prawa działkowców lub Związku, przekazuje protokół wraz z załącznikami organowi sprawującemu nadzór nad kontrolowanym,
- w razie stwierdzenia w jednostce kontrolowanej rażące naruszenia przepisów, nadużycia finansowe, działania na szkodę działkowców lub Związku, przekazuje protokół wraz z załącznikami organowi sprawującemu nadzór nad kontrolowanym informując o konieczności podjęcia przez ten organ natychmiastowych działań przewidzianych statutem PZD oraz prawem powszechnie obowiązującym.
§ 14
- Gdy zespół kontrolny Krajowej Komisji Rewizyjnej dokonywał kontroli działalności komisji rewizyjnej ROD, Przewodniczący Krajowej Komisji Rewizyjnej:
- w razie niestwierdzenia uchybień, pozostawia protokół w aktach komisji,
- jeżeli stwierdzono naruszenia przepisów, niewykonywanie zadań statutowych, zaniechania lub działania niezgodne z kompetencjami, przekazuje protokół wraz z załącznikami do okręgowej komisji rewizyjnej w celu podjęcia działań i decyzji zgodnie z kompetencjami określonymi statutem PZD,
- W przypadku, gdy zespół kontrolny Krajowej Komisji Rewizyjnej dokonywał kontroli działalności okręgowej komisji rewizyjnej, Przewodniczący Krajowej Komisji Rewizyjnej:
- w razie niestwierdzenia uchybień, pozostawia protokół w aktach komisji,
- jeżeli stwierdzono naruszenia przepisów, niewykonywanie zadań statutowych, zaniechania lub działania niezgodne z kompetencjami, przedstawia wyniki kontroli na posiedzeniu plenarnym Krajowej Komisji Rewizyjnej w celu podjęcia działań i decyzji zgodnie z kompetencjami określonymi statutem PZD.
- Do postępowania pokontrolnego, gdy kontrolę komisji rewizyjnej ROD wykonywała okręgowa komisja rewizyjna, przepisy ust. 2 stosuje się odpowiednio.
|
IV − Postanowienia końcowe |
§ 15 Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia 1 stycznia 2007 r. Krajowa Komisja Rewizyjna Polskiego Związku Działkowców Warszawa, dnia 15 listopada 2006 r. |